ГМ-19. Укр.літ.


ЛЕСЯ  УКРАЇНКА.  ЖИТТЄВИЙ  І  ТВОРЧИЙ  ШЛЯХ.

Народилася Леся Українка ( Лариса Петрівна Косач) у 1871 році у Новограді-Волинському. Її рідня – Косачі-Драгоманови були досить незвичайними людьми і активними суспільними і громадськими діячами. Її тітки по батькові були під наглядом поліції за участь у народницькому русі. Дядько Михайло Драгоманов був політичним емігрантом. Мати Олена Пчілка – активна культурна і громадська діячка і письменниця. Батько у свій час за участь у студентському русі був виключений із Петербурзького університету.
З 1882 року родина живе у Колодяжному. Мати дуже часто вивозила дітей влітку помилуватися природою у найкрасивіші куточки України. Саме тут Леся почула безліч прекрасних народних легенд, переказів, почала збирати народну поезію і пісні. У неї був талант до вишивки, малювання, поезії, музики, науки. Але на 11-му році життя вона захворіла на туберкульоз кісток. Поетеса перенесла декілька операцій і вела 30-тилітню боротьбу із хворобою. До школи вона не ходила, спочатку її освітою займалися батьки, а потім, коли родина поселилася у Києві, вчителі (1894 р). косачі дружили із Лисенками і Старицькими.
Дівчина займалася і самоосвітою, володіла вісьмома мовами, а у віці 19-ти років написала підручник для молодших сестер « Стародавня історія східних народів».
Погляди поетеси формувалися під впливом рідні. На їхній квартирі часто бувають явки соціалістів, читають заборонену літературу. Леся особисто була знайома з І.Франком, М.Коцюбинським, О.Кобилянською, В.Стефаником.
Проте хвороба не давала змоги вести настільки активне життя, як їй хотілося б. Вона лікувалася у Грузії, Болгарії, Криму, Італії, Єгипті. І скрізь безмірно тужила за рідною землею.
У 1908 році вона організовує експедицію для запису фольклорних творів від лірників, кобзарів та бандуристів.
До останніх років життя вона намагалася працювати і не хотіла, аби хвороба перемогла її. Але у 1913 році, перебуваючи на лікуванні у грузинському містечку Сурамі, вона помирає. Похоронили поетесу в Києві на Байковому кладовищі.

ДРАМА – ФЕЄРІЯ  « ЛІСОВА  ПІСНЯ».
До написання цього твору Леся Українка готувалася все життя. Перебуваючи на лікуванні у Грузії, вона дуже сумувала за Україною, згадувала дитячі враження, розповіді про Лісовика, Русалок, лісових духів. Можна сказати, що цей твір народився дуже швидко – за 10-12 днів. Вона згадувала, як у дитинстві втікала до лісу вночі, щоб саме там зустріти Русалку чи Лісовика.
Жанр твору сама авторка визначила як драму-феєрію, тобто як драматичний твір із казковим сюжетом, у якому діють і люди, і фантастичні істоти. Вони переживають, хвилюються, кохають, як і люди поряд із ними. Проблематика твору актуальна і в наш час, адже питання кохання, зради, багатства, заздрості завжди будуть актуальними.
Композиція твору розгортається таким чином, що почуття героїв нерозривно пов’язані зі зміною пір року. Це ще раз говорить про нерозривний зв'язок людини і природи. Саме навесні, коли пробуджується природа, зароджуються почуття головних героїв. Влітку вони квітнуть буйним цвітом, як і все навколо. А восени, коли природа засинає, усе навколо в’яне, вони згасають.
Мавка. Це образ духовно багатої і зовні прекрасної особистості. Вона вміє тонко відчувати красу природи , музики і людських почуттів. Більше за все на світі вона любить волю, не уявляє без неї свого життя. Навіть говорить: « Ну, як таки, щоб воля – та пропала? Се так колись і вітер пропаде!» Вона, не знаючи, на які підлості здатні люди, палко і щиро покохала Лукаша. Її душа не бажає тимчасових і легковажних захоплень, які притаманні лісовим мешканцям. Тому Мавка хотіла вічного кохання і навіть не могла уявити, що коханий її зрадить. Її кохання самовіддане і чисте, тому вона пробачає навіть зраду коханого і рятує його, знайшовши у собі сили повернутися із царства мертвих.
Лукаш. Багато чим схожий на Мавку. Він тонко відчуває красу природи і музики, за що природа наділила його талантами і багатством душі. Але його слабкодухість і міщанська жадоба до збагачення перемагають і він, за наказом матері, одружується з Килиною. Але він у глибині душі розуміє нікчемність і дріб’язковість свого життя. Перетворений на вовкулаку, він ще глибше усвідомлює свою провину і жорстоко карається. Адже він не зміг розлюбити Мавку, а Килина – моторна, роботяща, була занадто прозаїчною для його возвишеної душі. Останніми епізодами авторка показує, що той, хто вбиває почуття у своїй душі, неодмінно вбиває і самого себе.

Дядько Лев. Цей образ втілює в собі кращі риси селянина-трудівника. Він звик цінувати не лише людську працю, а і людські почуття, красу природи. Навіть Лісовик вірить йому, бо він знається на деревах і рослинах і оберігає їх. А ще він пообіцяв оберігати старого дуба, який був символом цього лісу і місцем зборищ лісових мешканців. Дядько Лев заступається за Мавку перед матір’ю, віддає небожеві частину ґрунту.
Мати і Килина. Вони мають багато спільного. Обидві прагнуть збагачення, не звертаючи увагу на почуття, красу навколо себе. Їх знайомство почалося з улесливих слів, вихваляння одна перед одною коровою, новою хатою тощо. А закінчується все страшними сварками і зневагою, коли приходять важкі часи. Ці жінки позбавлені почуття прекрасного і засуджують Лукаша за гру на сопілці. Для них головне гроші, достаток, а почуття можуть відійти на другий план.
Лісові мешканці та інші персонажі. Немалу роль відіграють у творі фантастичні істоти – це Лісовик( господар лісу, його охоронець), Русалки – польова, водяна та лісова ( кожна з них мешкає у своїй стихії і намагається якомога менше зустрічатися із людьми, бо нічого хорошого від цього не чекають), Той, що греблі рве (символ стихії, нестримної весняної повені), Той, що в скелі сидить (символ смерті, забуття, потойбічного світу), Перелесник (символ вогню, нестримний і яскравий у своїх вчинках і пориваннях).
Ми бачимо, що лісові мешканці, як і люди, здатні на почуття, але вони у них легкі, необтяжливі, вільні. Для них головне свобода і її вони цінують на рівні із життям.


Леся Українка «Лісова пісня».

1.     Бездуховність і обивательську обмеженість («Лісова пісня» Лесі Українки) утілено в образі:
А «Того, що в скалі сидить»
Б дядька Лева
В Лукаша
Г Килини
Д Пропасниці

2.     Установіть відповідність
Дійова особа
А Лукаш
Б Мавка
В мати Лукаша
Г дядько Лев
Репліка
1. Ой лишенько, іще не починала! Ой мій упадоньку! Що ж ти робила? Нездаронько, нехтолице, ледащо!
2.  Що лісове, то не погане, сестро. – усякі скарби з лісу йдуть…
3. І та вже відьма? Ба, то вже судилось відьомською свекрухою вам бути. Та хто ж вам винен? Ви ж її хотіли…
4. Та відчепися, відки маю знати? Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій рід! Зрубай її, як хочеш…хіба я бороню. Ось на й сокиру.
5. Заграй, заграй, дай голос мому серцю. Воно одно лишилося від мене.

3.     У драмі-феєрії «Лісова пісня» оспівано красу
А Поділля
Б Полісся
В Буковини
Г Слобожанщини
Д Галичини

4.     Суперницею Мавки у драмі-феєрії «Лісова пісня» є
А Доля
Б мати Лукаша
В Килина
Г Русалка
Д Русалка Польова

5.     За дядька Лева й Лукаша заступається через наміри Русалки їх залоскотати
А Перелесник
Б Лісовик
В Водяник
Г Мавка
Д Той, що греблі рве

6.     Прочитайте уривок з  драми-феєрії «Лісова пісня», тут ідеться  про
А Лукаша
Б Водяника
В Лісовика
Г Перелесника
Д Того, що греблі рве
…молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на ньому міниться барвами від каламутно-жовтої до ясно-блакитної, і поблискує гострими золотими іскрами.

7.     Перетворення людини на рослину (Мавки на вербу, Лукаша на Вовкулаку) властиве фольклорному жанру
А думі
Б билині
В баладі
Г колядці
Д коломийці

8.     Події в драмі-феєрії «Лісова пісня» розгортаються в такій послідовності:
А Лукаш одружується – Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Мавка перетворюється на вербу – Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку
Б Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку -Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези - Лукаш одружується - Мавка перетворюється на вербу
В Мавка перетворюється на вербу - Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези - Лукаш одружується -Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку
Г  Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези - Лукаш одружується -Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку - Мавка перетворюється на вербу
Д Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези - Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку - Мавка перетворюється на вербу - Лукаш одружується


9.     У драмі –феєрії «Лісова пісня»  порушені всі проблеми, крім
А краси людських взаємин
Б сутності щастя
В історичної правди
Г людини й мистецтва
Д великого кохання

10.      Установіть відповідність
Дійова особа
1 Лукаш
2 Мавка
3 мати Лукаша
4 дядько Лев

Репліка
А Ой лишенько! Іще не починала!
Ой мій упадоньку! Що ж ти робила?
Нездаренько! Нехтолице! Ледащо!
Б Що лісове, то не погане, сестро, -
Усякі скарби з лісу йдуть…
В І та вже відьма? Ба, то вже судилось
Відьомською свекрухою вам бути.
Та хто ж вам винен, ви ж її хотіли?
Г Та відчепися! Відки маю знати?
Я з кодлом лісовим не накладаю
Так, як твій рід! Зрубай її, як хочеш,
Хіба я бороню?
Д Заграй, заграй, дай голос мому серцю!
Воно ж одно лишилося від мене.

11.      Установіть відповідність
Вчинок
А ріже свого пальця, щоб урятувати красу Русалки Польової
Б перетворює Лукаша на вовкулаку
В забирає Мавку під землю
Г рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на яку вона перетворилася
Д захищає дуба від охочих його зрубати

Особа
1 дядько Лев
2 Перелесник
3 Лісовик

4 «Той, що в скалі сидить»

Коментарі

  1. Мені дуже прикро, що ніхто з вас (на 99%) не телефонував мені, щоб отримати оцінки за якісь теми. Ось нове завдання. Біографію Лесі Українки переписати і опрацювати, але ви повинні самостійно знайти і виписати, які збірки поезій вона написала і які драматичні твори? Читайте "Лісову пісню". Тут коротка характеристика образів. Робіть тестові завдання. Телефонуйте, будемо працювати.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Укр. мова. Другий курс.

Укр.мова. Перший курс.

ЗНО. Підготовчі курси.